10 zasad do zastosowania podczas oczyszczania organizmu
18 stycznia 2021
Herbatka na odporność i enzymy – suplementy idealne dla naszego ukochanego mężczyzny
27 stycznia 2021
Pokaż wszystkie

Dieta rozdzielna. Na czym polega dieta niełączenia?

Nasze ulubione posiłki to zabójstwo dla układu pokarmowego.

Ziemniaki z kotletem.

Makaron z sosem pomidorowym i mielonym mięsem.

Naleśniki z serem.

A jaki jest Twój ulubiony posiłek?

Chleb z serem lub szynką czy kasza z gulaszem oraz wszystkie wyżej wymienione połączenia to prawdziwa katorga dla naszego trawienia.

Dlaczego? To może zaczniemy od tego jak działa nasz układ trawienny.

Jak działa układ trawienny?

Trawienie węglowodanów (zboża, ziemniaki, słodkie owoce) zaczyna się już na samym początku całej drogi bo w jamie ustnej.

Jak to się dzieje? W trakcie przeżuwania rozdrabniamy pokarm i wydzielamy więcej śliny. A w ślinie znajdują się enzymy które rozcinają (jak ostre nożyczki) cukry złożone na prostsze. Pokarm jest mieszany z enzymami trawiennymi znajdującymi się w ślinie i rozpoczyna się rozkładanie cukrów złożonych obecnych w pożywieniu na cukry proste.

Takie wstępnie strawione węglowodany trafiają do żołądka. W zołądku nic ciekawego się z naszymi cukrami (węglowodanami) nie dzieje więc po jakimś czasie są przepychane do dwunastnicy.

Warto zapamiętać, że żołądek w trawieniu węglowodanów nie odgrywa żadnej istotnej roli, jest jednie stacją spoczynkową w żołądku głownie trawione są za to białka.

a grafika z motywator.tv fajnie to przedstawia

Dalsze miejsce w którym coś się dzieje z węglowodanami jest w dwunastnicy. Nasza breja pokarmowa z odrobinkę strawionymi białkami i odrobinkę strawionymi cukrami jest poddawana dalszemu wpływowi enzymów trawiennych.

Tutaj dużą rolę odgrywa też trzustka. Trzustka produkuje enzymy wstrzykiwane do krwi (insulina) i enzymy dostarczane do dwunastnicy.

Później w jelicie cienkim i grubym  składniki odżywcze z naszej pokarmowej brei są wchłaniane.

Dlaczego więc nie należy łączyć białek i węglowodanów?

Jak działa układ trawienny – białka

Zupełnie inaczej wygląda trawienie białek. Pokarmy białkowe pamiętasz jakie to są? Mięso, ryby, nabiał, rośliny strączkowe, orzechy podczas przeżuwania są mieszane ze śliną.

Ale tutaj nie mamy do czynienia z rozkładaniem białek na mniejsze cegiełki.

Ślina służy tylko jako nawilżacz ułatwiający przeżuwanie i transport pokarmów białkowych do żołądka.

W żołądku białko zostaje wymieszane z kwasem solnym i enzymem o nazwie pepsyna

Pod wpływem kwasu solnego i pepsyny białka są trawione. Strawienie białek przy diecie rozdzielnej (nie łączymy białek i węglowodanów) trwa zwykle od 20 do 40 minut. Konkret co? Po wyjściu z żołądka pokarm trafia do dwunastnicy i dalej do jelita cienkiego i grubego, gdzie uwolnione składniki odżywcze są wchłaniane.

Co się stanie gdy połączymy białka i węglowodany?

Taka zasadowa mieszanka białkowo-węglowodanowa trafia do żołądka, który z uwagi na obecność białka zaczyna swoją pracę. Wydziela kwas solny, całe trawienie trwa odpowiednio dłużej.

My czujemy się ciężko (pełen żołądek), a organizm jest niedożywiony, bo składniki odżywcze zamiast być wchłoniętymi do krwi są cały czas w pulpie pokarmowej.

Drugi problem jest taki, że tak spożywany pokarm prawie nigdy do końca nie będzie strawiony. W efekcie część żywności nie została strawiona i w takiej postaci trafiła do kolejnych etapów układu pokarmowego, gdzie latami może się odkładać w formie gnijących i fermentujących złogów.

Jak można temu zaradzić?

Wystarczy przesunąć w czasie spożycie pokarmów trawionych głównie w jamie ustnej i dwunastnicy co do pokarmów trawionych głównie w żołądku. Takie proste… w teorii! A jak to wygląda w praktyce?

Dieta rozdzielna definiuje połączenia grup pokarmowych, które można spożywać razem i te, których zdecydowanie nie powinniśmy ze sobą łączyć.

Warzywa pasują do wszystkiego

Brzmi skomplikowanie? Tak na prawdę jest jedna zasada o której musisz pamiętać. Łącz warzywa ze wszystkim innym.

To chyba najprostsza zasada, o której należy pamiętać w kontekście diety rozdzielnej.

Wszelkie białka (mięsa, ryby, nabiał, rośliny strączkowe) jadaj z warzywami.

Wszystkie węglowodany – jadaj z warzywami.

Największy problem wszechczasów: kanapki

Ja jadam kanapki w nietypowej formie: chleb, masło lub pasta i … warzywo. I tak, to wszystko. Ogórek, pomidor, natka pietruszki, cebula, czosnek albo papryka. Możliwości jest wiele.

Połączenie chleba z serkiem czy szyneczką to połączenie węgli i białek – których powinniśmy unikać!

Jak np chcesz zjeść jakąś białkową pastę to wystarczy zamiast chleba dać np plasterek… kalarepy! Chrupiące i zgodne z dietą!

Posiłek z produktami białkowymi takimi jak twarożek, humus, pasty z roślin strączkowych czy wędlina wystarczy zrobić w formie kanapki na jakimś warzywie np liściu sałaty, kapusty pekińskiej, cykorii lub innym warzywnym spodzie.

A ja ma dla Ciebie do pobrania za darmo ebook o diecie: https://sklep.zielonydetox.pl/wp-content/uploads/2021/01/e-book-grzyby2.pdf

Czy to już jest teraz łatwiejsze do zrozumienia? Jak masz pytania, pisz pod spodem śmiało!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

szesnaście + 5 =

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.